Medlemmer og opgaver:
Medlemmer:
- Formand Jens Andersen, formand for stiftsrådet, (jens-andersen@ft.dk)
- Peter Skov-Jakobsen, biskop i Københavns Stift
- Birgitte Kvist Poulsen, provst i Holmens-Østerbro Provsti
- Thomas Knygberg, formand for Solbjerg Sogns Menighedsråd
- Karne Lykkebo, partner i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese
- Hanne Fast Nielsen, partner i kommunikationsbureauet Corporate Matters
- Poul Kjar, pressechef i Folkekirkens Nødhjælp
- Birgitte Schmidt Andersen, kommunikationschef i Vesterbro Sogn
Opgaver:
Vi fokuserer overordnet på de eksterne målgrupper, der ikke kender eller bruger kirken i dag. Kommunikation til disse styrker vi gennem øget digital tilstedeværelse på stiftets egne kanaler – fx om folkekirkens mange tilbud til børnefamilier – ligesom vi arbejder på at gøre folkekirken mere synlig i de nationale medier.
Udvalget understøtter også sognene, som gennem deres egen kommunikation arbejder med at nå deres brugere. Det sker ved at tilbyde rådgivning og sparring om fx sognets sociale medier og pressearbejdet. Desuden er der etableret netværk for ansatte og frivillige, der arbejder med sociale medier, som bliver faciliteret af stiftets digitale kommunikationskonsulent. Sognene kan også få hjælp til krisehåndtering i forbindelse med vanskelige pressesager, ligesom der er kursustilbud om medietræning til stiftets menighedsrådsformænd.
Endelig har vi fokus på at styrke den interne kommunikation mellem stiftsniveauet og ansatte og frivillige i sognene. Formålet er at styrke kendskabet til det arbejde, der foregår på stiftsniveau, og styrke bevidstheden om, at alle løfter en fælles opgave som folkekirke i Københavns Stift.
Kommunikationsstrategi:
Presse og Kommunikation i Københavns Stift har i 2025 revideret kommunikationsstrategien, som nu har fokus på konkrete samarbejdsprojekter med sognene om målgrupperne børn og børnefamilier, unge voksne og internationale borgere.